Resep sambal tempoyak masakan khas melayu

14 views

Kalau lagi musim durian, tentunya kita ingat satu masakan khas melayu yang menggugah selera ini. Apa itu? Tempoyak!!! Pembuatan tempoyak sendiri yaitu dengan bahan durian yang telah melalui proses fermentasi selama kurang lebih 2 hari sampai 14 hari (2 minggu). Proses fermentasinya dilakukan diruangan kedap udara, agar hasil yang didapatkan memuaskan.

Kali ini akcaya.com akan membagikan resep sambal tempoyak yang merupakan salah satu khazanah masakan khas melayu. Tempoyak banyak kita temukan di negara-negara asia terutama Malaysia dan ada juga singapore. Untuk indonesia sendiri tempoyak banyak kita temukan hampir semua daerah. Akan tetapi pada umumnya banyak terdapat di daerah pesisir melayu seperti Kepulauan riau terutama daerah kepulauan tujuh misalnya tambelan, serasan dan sedanau, Riau (riau daratan), Kalimantan barat seperti daerah pontianak dan sambas.

Berikut ini adalah resep sambal tempoyak masakan khas melayu

Sambal tempoyak

Bahan

6 sendok makan tempoyak

20 cabe rawit
4 sendok makan cabe kering yang dihaluskan
4 cm sepotong akar kunyit segar
4 tangkai serai, pecah
2g ikan bilis (ikan teri kering)
4 sendok makan minyak
Sedikit garam
gula secukupnya

4 sendok makan santan
20 buah biji petai, kulit dilepas. ambil biji petainya saja.

Cara membuat

1. Buang kepala dan isi perut dari ikan bilis. Cuci dan rendam sampai bersih dan tidak keras lagi kira-kira selama 20 menit.
2. Goreng sampai menjadi garing.
3. Campurkan 4 sendok makan tempoyak dan santan bersama dengan bahan sambal.
4. Panaskan minyak dalam panci dan tumis bahan sambal dan serai sampai harum.
5. Tambahkan 2 sendok tempoyak sisa dan rebus dengan sampai tidak keras di atas api kecil sampai kuahnys kental menebal.
6. Tambahkan garam secukupnya.
7. Tambah ikan bilis yang telah di goreng bersamaan dengan petai ke dalam sambal tempoyak.
8. Angkat dan masukkan kedalam wadah, dan siap dihidangkan untuk bersantap ditemani nasi.

Bagaimana? ternyata membuat sambal tempoyak khas melayu ini sangatlah mudah. Oh ya.. anda bisa mengganti ikan bilis dengan udang. Banyak juga di beberapa daerah seperti di kalimantan barat menjadikan udang yang telah digoreng menjadi campurannya. Semua tergantung selera anda. Yang jelas Sambal tempoyak ini memang enak, lezat dan nikmat di buat lauk.

Tags: #masakan khas melayu #Resep sambal tempoyak #sambal tempoyak #tempoyak